01 februari 2009

Hur människor fungerar

Det är ganska intressant att se vad som kan hända under en debatt. Den rätta människan kommer fram. Alla svagheter och styrkor visar sig.

Om man är en skicklig debattör så är de svaga sidorna osynlig.

Just nu visar sig den envisa som inte ger sig och som tar till alla taggar ut som försvar när personen inte får som den vill.

Det som är intressant i just den här situationen är att den personen som känner sig utsatt tar mycket plats, är envis och uppmärksammar inte hur andra uppfattar honom.

Till en början försöker debattörerna vara ödmjuka och mötas på halva vägen. Eftersom den envisa ändå driver frågan vidare enbart för att få hela sin vilja igenom börjar diskussionen urarta mot orimliga krav och brist på respekt.

Diskussionen avslutas utan att man mötts någonstans egentligen och mycket tid har spillts på önödigheter. Detta hade kunnat göras bättre. Snyggare.

Någon som imponerat på mig är unga Anton från piratpartiet i Finland. Han är en naturlig ledartyp och mycket ödmjuk. Jag tror på honom och hans drivkrafter. Han kan gå från att vara på samma nivå som vilken 16-åring som helst till att vara på samma nivå som medelålders byråkrater. Han får se upp så att han inte brinner upp som eldsjäl dock. Hitta bra samarbeten och lära sig att delegera ut flera av sina egna uppgifter till andra.

Jag tror ändå att dagens möte är det mest konstruktiva av dessa två dagar. Nu förs diskussion och debatt om olika frågor. Tidslinjer sätts upp och det strävas efter ödmjukhet och konstruktiva förslag.

Det är så olika människor i piratpartiet. Det finns alla typer. Jag själv som bohem och MaB som byråkrat. Edvard är den upproriska rebelliska och Sandra som står för så mycket härlighet och glädje att jag inte ens kan beskriva det. Lila är ett bra ord för henne.

Andra människor utan att gå igenom för många personer just är Lotta som vill "göra". En sån där Doer!

Jag tycker det är jätteutvecklande, inspirerande och givande att få en chans att möta alla människor irl. Thats my kind of drug. Inspirerande möten.

Inga kommentarer:

Mimmi Lowejko

Mimmi Lowejko

Så sjung mitt hjärta!

It´s just me and my oppinions