29 januari 2009

Om jag en dag skaffar eget trådlöst...

Så ska jag dela med mig av det till den som vill ha...

Jag har alldeles för mycket koffein i blodet för mitt eget bästa. Det är resultatet av att jag spenderat hela dagen utan så mycket som en droppe kaffe. Nu då alltså när klockan är närmare tio på kvällen här i AcneLand är jag hyperaktiv.

Min upplevelse av Finland hittills;

Invånarna i Finland känner sig allmänt stötta av att man utgår från att dom ska prata svenska med svenskar. Även om dom pratar utmärkt svenska och förstår den väl är det av ren princip som dom vägrar.

Den känsla jag har fått mer är att dom håller hårt på sin integritet. Så hårt att det är svårt att värva medlemmar till ett parti som värnar om varje individs integritet. Vi möttes av mycket pessimism när vi rekommenderade "ut-på-stan-och-värva" manövern.

Helsingfors har en tunnelbana och ett gäng söta spårvagnar (älska spårvagnar). Men i tunnelbanan finns det en linje enbart och den sträcker sig inte längre än att man skulle klara av att promenera den sträckan på 20-30 minuter. Det som är positivt är att man i princip kan komma och gå som man vill på både tunnelbana och spårvagn. Nu har vi ju köpt biljetter, men som härdad svensk förundras jag över hur fruktansvärt lätt det är att planka resor i innerstaden. En av de unga finska piraterna sa något om att det kostar 80 euro om det blir kontroll och man inte har en biljett. Men hittills har jag inte sett någon kontrollant.

Så dilemmat jag ställts inför ikväll var att stå emot min egen impuls. Jag lyckades. Alla pirater skulle gå ut till någon pub/café och fortsätta det sociala umgänget. Eftersom jag har sett sömn och vila som något sällsynt sista tiden sa jag nej. Jag ville bra gärna, för jag är översocial. Men jag sitter istället och jäser i mina pyamasbyxor och njuter efter ett långt ångande bad istället.

Duktig Mimmi.

Inga kommentarer:

Mimmi Lowejko

Mimmi Lowejko

Så sjung mitt hjärta!

It´s just me and my oppinions