17 december 2008

Den mörka ängeln

Den mörka ängeln la en hand över min skuldra.
Handen utstrålade styrka och energi.
Jag kunde plötsligt andas igen.

Hon bar upp mig med lätthet.
Lyfte mig mot solens strålar.
Tog med mig ovan molnen för att visa att den är där.
Solen.

Det är ingen fara, viskade hon i mitt öra.
Det ordnar sig.
Det finns hjälp att få.

Min fasad brast och luften i mina lungor tog med sig delar av ångesten.
Och för varje andetag försvann en liten del av det tunga svarta moln som flyttat in där.

Alla svåra ord.
Alla ord som jag inte säger.
Ett litet rop på hjälp.
Och ett svar.

Den mörka ängeln såg på mig med stora ögon och sa;
Det finns öron för dina ord.
Det finns hål att gräva för din ångest.
Det finns värme för din frusna själ.

Den mörka ängeln gjorde något med mig den dagen.
Plötsligt kunde jag andas igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skumt, min älskling. Jag tror jag vet vad du pratar om. Dessutom måste du lägga till allt det jobbiga. Att det faktiskt är kallt nu. Inte alls lika mysigt som en varm sommardag. Dessutom står vi för 100 miljonte gången inför solens död de närmaste dagarna. Som tur är vet vi att solen återföds om tre dagar för att åter stiga mot himmelens höjder. Det hjälper kanske inte just nu. Men du ska veta att du är skyddad. Du är inte ensam. Vi finns med dig och tillåter dig inte att falla. Hjälpen finns men du måste gå rätt väg och inte ta genvägar. Undrar om du fattar något av det jag säger :) Vi syns imorgon älskling

Anonym sa...

Dina dikter påminner mig mycket om mina egna.
---

Vart jag än vänder mig, mörker jag ser..
ett tjockt, kväljande mörker...

Jag trevar mig framåt och söker ljus..
ett ljus som kan leda mig igenom detta.

Frenetiskt försöker jag hitta något..
det minsta ting, som håller mig kvar..
något.. eller någon.. som kan ge mig ett ljus..

Ett ljus, som kan lysa upp min dysta själ..
den själ, som jag inte vill känna..
i ett mörker, som jag inte kan se igenom.

Såg en glimt, från dig, och din värme..
tog den till mig, som gjort innan..
och upp steg en liten flämtande låga
från mitt hjärta, som stred för att vinna..
och vann.. för denna gång.
---

Mimmi Lowejko

Mimmi Lowejko

Så sjung mitt hjärta!

It´s just me and my oppinions