14 november 2008

Vad fan är kapitalism egentligen?

"Den ena handen vet inte alltid vad den andra gör." -Thomas Dileva

Det var första gången jag förstod innebörden av den frasen. Jag har hört andra säga den. Jag har hört den i olika låttexter. Men det var först när en flummig man som kallar sig själv för rymdblomma sa det, som jag förstod.

Den ena handen vet inte alltid vad den andra gör. Det finns många exempel på sådana scenarior. Nedan följer ett exempel;

"En medelålders kvinna såg på tv-reklamen att det finns barn i världen som svälter. Hon skrev ner postgironumret som dök upp i slutet av reklamen. Följande dag vandrade hon ner till banken och förde över en, för henne stor summa pengar. Hon hade räddat ett liv. Hon var mycket nöjd med sig själv och tänkte att hon skulle fira det hela. Hon vandrade vidare på stan och tänkte att hon skulle lyxa till det med medelsvenssons lyxmat. Hon gick in på Mc´Donalds och beställde hamburgare, pommes och en stor coca cola på det. Det som hon inte tänkte på var att i samma stund tog Coca cola company det sista rena friska vattnet för samma barn som hon just donerat pengar till, för att göra ny coca cola. De som arbetade på Mc´Donalds den dagen gick hem med sin slavlön, dåliga hy och sönderstressade kroppar, med en oro hängande över sig att bli av med jobbet."

Så, den ena handen vet inte alltid vad den andra gör.

Jag vill understryka att jag inte är perfekt. Jag följer inte konstens alla regler. Men jag försöker. Jag vill förändra. Jag vill se en framtid som är grönare. Jag vill ge mina barnbarn en vit vinter.

Det viktigaste med det jag vill förmedla är att det som går per automatik måste ifrågasättas. Istället för att sträcka dig efter den där coca cola-burken på konsum, ta en Ubuntu cola istället. Den är god. Kostar lika mycket som coca colan, men framförallt är den rättvisemärkt.

Fler alternativ (som jag glädjs mycket över) är Willys nya sortiment med ekologiska varor. Willys är billigt, och det är även deras ekologiska sortiment. Hipp hurra för dom som har fattat vinken. När studielånet kommer ska jag storhandla där.

Jag cyklade föresten runt i en timme och letade efter min närmaste sopstation. Jag har stora påsar med skräp som samlas. Konserver, kartonger plastförpackningar. Jag ska samla på mig så mycket jag klarar av att bära och vandra ner den tio-minuters promenaden till sopstationen. För JA, jag sopsorterar.

En annan grej jag sysselsätter mig med är att besöka pressbyrån med jämna mellanrum. Titta på den lilla kylen med mjölk. Sucka högt. Sen går jag fram till kassan och frågar efter ekologisk mjölk. Sist jag gjorde det sa killen i kassan att dom hade ekologiska äpplen i alla fall. Jag vände mig om och tittade på dom. Det låg några ekologiska bananer där. Men inga ekologiska äpplen.

Jag har även uppmuntrat mina vänner att göra detsamma. Ett litet steg för människan, ett stort steg för den ekologiska mjölken. Visst verkar det fånigt? Men det är så jag gör.

Häromdagen när jag var på Konsum, kunde jag inte hitta några miljövänliga kassar. Såna där nya plastkassar dom har börjat med. Jag gick från kassa till kassa och grävde bakom en kartong. Där hittade jag en. Den tog jag och kände mig nöjd med mitt hårda arbete för att hitta min påse.

En vacker dag (visst är varje dag vacker på sitt sätt) kommer jag även att ha med olika miljöaspekter på olika uppdrag jag gör. I mitt företag, mitt privatliv och mina projekt.

En annan sak. Jag kan verkligen njuta av saker, när de har använts så flitigt att dom har nötts ut. Skor som man gått många mil, och dansat natten lång i. En dator som man skrivit så mycket på att bokstäverna på tangenterna knappt syns. En säng som knarrar för att man har haft så många trevliga stunder i den ;)

Puss på alla som kämpar därute. Det här var mitt försvar till de som påstår att jag är lat och förstör världen (pappa!). Det är också en uppmaning att tänka innan man talar. Vara ödmjuk inför olika möjligheter och tänka ur ett bredare perspektiv. Allt är inte alltid vad det synes vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Älskade Stumpan. Jag tvivlade aldrig en sekund på DITT miljöengagemang. Det jag menar är att ni (mina barn)möter en värld som inte förstår vad den gör mot vår planet. Och ni ska leva i den världen med dom människorna. Jag är bränd och slut. Ingen vill leka med mig. För jag är en domedagsprofet och jag säger vad jag tycker. Det är synd om er mina barn. Förlåt mig men jag är programmerad att funka så här.

Mimmi Lowejko

Mimmi Lowejko

Så sjung mitt hjärta!

It´s just me and my oppinions